Náhodná ťažba na menšom území, ktorej výsledkom je vznik rozsiahlej holiny na území s tretím stupňom ochrany, nie je prípustná bez odobrenia príslušnými orgánmi

Najvyšší správny súd Slovenskej republiky 30. apríla 2025 rozsudkom sp. zn. 8Stk/14/2024 zamietol kasačnú sťažnosť obhospodarovateľa lesa vo veci uloženia pokuty za vykonanie väčšieho množstva drobných ťažieb dreva, ktoré boli vykonané  na území Národného parku Malá Fatra s tretím stupňom ochrany, bez odobrenia príslušnými orgánmi, ktorými vznikla rozsiahla holina. Súd konštatoval, že náhodnú ťažbu, ktorou môže vzniknúť holina s výmerou viac ako 0,3 ha na území s tretím stupňom ochrany, možno vykonať len na základe súhlasného stanoviska organizácie ochrany prírody alebo v rozsahu a za podmienok určených rozhodnutím orgánu ochrany prírody. To platí aj pre náhodné ťažby realizované na menšom území, ktorých výsledkom je v celkovom kontexte vznik holiny s výmerou viac ako 0,3 ha alebo jej rozšírenie.

Obhospodarovateľ lesa  v období od 1. januára 2020 do 31. decembra 2021 vykonával viacero drobných náhodných ťažieb na územiach Národného parku Malá Fatra, ktoré boli menšie ako 0,3 ha. Drobnými náhodnými ťažbami však vznikla holina s výmerou viac ako 0,3 ha. Ťažby boli vykonávané bez súhlasného stanoviska organizácie ochrany prírody či bez rozhodnutia orgánu ochrany prírody spravidla 10. deň po doručení ohlásenia ťažby. Ťažiarska spoločnosť pritom na to v treťom stupni ochrany nebola oprávnená.  Za tento postup bola dotknutej spoločnosti uložená pokuta.

Kasačný súd konštatoval, že pravidlo, podľa ktorého náhodnú ťažbu možno vykonávať najskôr na 10. deň od doručenia  ohlásenia  ťažby orgánu štátnej správy lesného hospodárstva (§ 23 ods. 10 prvá veta zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch; ďalej len „zákon o lesoch“), neplatí v prípade, ak pre chránené územia platí osobitná úprava (§ 23 ods. 6 zákona o lesoch). Takouto úpravou je pritom aj zákaz vykonávať náhodnú ťažbu, ktorou môže vzniknúť holina s výmerou viac ako 0,3 ha na území s tretím stupňom ochrany, bez súhlasného stanoviska organizácie ochrany prírody alebo v rozsahu a za podmienok určených rozhodnutím orgánu ochrany prírody (§ 14 ods. 8 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov; ďalej len „zákon o ochrane prírody“).

Stotožňujúc sa s názorom správneho súdu a príslušných orgánov kasačný súd ďalej uviedol, že pravidlo, podľa ktorého náhodnú ťažbu v územiach s tretím stupňom ochrany, pri ktorej môže vzniknúť holina s výmerou viac ako 0,3 ha, možno vykonať len s odobrením príslušných orgánov, sa vzťahuje aj na náhodné ťažby, ktoré  sa samy osebe týkajú územia menšieho ako 0,3 ha. Rozhodujúce je pritom, či po vykonaní náhodnej ťažby môže v celkovom kontexte vzniknúť holina o výmere viac ako 0,3 ha. Ako uviedol kasačný súd, „uvedený výklad je v súlade aj s účelom a zmyslom zákona o ochrane prírody a krajiny, ktorého cieľom je predchádzať vzniku rozsiahlych holín bez predchádzajúceho posúdenia náhodnej ťažby príslušným orgánom a záujem na komplexnom posúdení dôsledkov plánovanej ťažby.“

Keďže obhospodarovateľ lesa na území Národného parku Malá Fatra v rozhodnom období vykonal viacero drobných náhodných ťažieb, ktorými vznikla holina s výmerou viac ako 0,3 ha, a to bez súhlasného stanoviska organizácie ochrany prírody, ako aj bez rozhodnutia orgánu ochrany prírody, porušil § 14 ods. 8 zákona o ochrane prírody. Dopustil sa tak správneho deliktu, za ktorý mu bola uložená pokuta. Kasačný súd preto kasačnú sťažnosť ťažiarskej spoločnosti zamietol. Potvrdil tak rozsudok správneho súdu a právoplatné rozhodnutia príslušných orgánov o uložení pokuty.

Tento rozsudok prijal najvyšší správny súd jednomyseľne, nie je proti nemu prípustný opravný prostriedok.

Rozhodol tak senát  č. 8 najvyššieho správneho súdu v zložení: predsedníčka senátu Mgr. Kristína Babiaková (sudkyňa spravodajkyňa), sudkyňa JUDr. Anita Filová a sudca JUDr. Rastislav Dlugoš, PhD.

Rozhodnutie 8Stk142024.pdf (PDF, 156 KB)